תזריע

איך אפשר לרפא את הנזק שגרמנו

הארת השבוע
מאת קארי וואטקינס, מנהלת קהילת אור הלב ארה”ב

פרשת השבוע מתמקדת בצרעת. צרעת הוא נגע של העור שפרשנים רבים מבהירים שאינו אירוע טבעי, רפואי. במקום זאת, צרעת היא ביטוי פיזי של חוסר התאמה רוחני כלשהו. הפרשנים מתייחסים למדרש לפיו המילה 'מצורע' היא צורה מקוצרת של 'לשון רע', שמשמעותה דיבור רע, איסור לדבר סרה על אחרים. כשאנחנו עוסקים בלשון הרע, זה פוגע בנפש שלנו. במסורת המקראית שלנו, פגיעה זו באה לידי ביטוי כצרעת 

ה'שפת אמת', האדמו"ר החסידי משלהי המאה ה-19, בפרשנותו לפרשת מצורע, מציע הסבר נפלא מדוע דיבור סרה באחרים גורם נזק 

לדבריו אנחנו לא נמנעים מדיבורים רעים כדי למגר את הרוע מהעולם, או להעמיד פנים שהרוע לא שם. למעשה, 'בכל דבר יש תערובת טוב ורע' - כולל בתוך כל אדם! עם זאת, 'באדם ומ״מ כמו שהוא בשורש הטוב גובר על הרע', כל עוד האדם מחובר לשורשו, הטוב שבתוכו יגבר על הרע, שכן בסופו של דבר הטוב חזק יותר מהרע. לכן, יש להיזהר מאוד שלא להוציא את הרע מהקשרו בתוך השלם הגדול. כאשר אנו מדברים סרה באחרים, אנו לוקחים את הרצון הרע שבתוכנו, שהוא חלק מהשלמות שלנו, ומפרידים ומבודדים אותו למילים חיצוניות. מהמקום הזה אנחנו עושים נזק 

התורה מורה לאדם שהחלים מצרעת להביא קרבן של שני עופות שלמים חיים וכמה צמחים חיים, שיוקרבו על מים חיים. ריפוי מצרעת, מנזק שגרמנו, כרוך בחזרה לשלמות ולמקור החיים. 'וכשהוא בתוך הכלל יכול ליתקן' כאשר היצר הרע חוזר כך להקשרו, ניתן לרפא אותו

איזו הזמנה יפה לתרגול המיינדפולנס שלנו. איננו צריכים לפחד או לנסות להדוף את הרוע או את הרצון הרע שבאופן בלתי נמנע מתגלה לנו כאשר אנו שמים לב למחשבות ולרגשות שלנו מספיק זמן. זה חלק מהשלמות שלנו. במקום זאת, אנו יכולים לגשת לרצון הרע הזה עם תשומת לב וכוונה, לאפשר לו לחיות בתוכנו מבלי להחצין ולהפריד אותו. כפי שדמבלדור אומר, 'הבחירות שלנו, הארי, הן שמראות מי אנחנו באמת, הרבה יותר מהיכולות שלנו

שבת שלום מאור הלב

Previous
Previous

מצורע

Next
Next

שמיני